Brother & Sister

Pre-wedding photo vs post-wedding photo

Salam and hi peeps,
Kalau ramai sebut pasal pre-wed photo mesti ramai yang dah tahu, tapi for sure tak ramai yang sedar apa tu post-wedding photo. Post wed photo semestinya selepas selesainya pernikahan dan majlis persandingan. Alhamdulillah sekarang ni sudah ramai pasangan suami isteri yang memilih untuk membuat post wed photoshoot rather than pre-wed sebab kesedaran akan batas-batas sebelum pernikahan itu sendiri. Sebuah potret cinta itu adalah lebih baik diabadikan dengan keredhaan Ilahi daripada hanya berlandaskan hawa nafsu semata-mata kerana sebuah kenangan yang tidak halal bagi individu itu sendiri. As I mentioned in my previous article on photography in Islam, oleh Dr. Yusuf Al-Qardawi sesebuah gambar itu dibolehkan diambil sekirannya jiwanya dekat dengan Islam (paling kurang pun makruh) atau bergantung kepada subjeknya dan haram bagi pasangan yang berdua-duaan tanpa ikatan perkahwinan ataupun bukan mahramnya, menampakkan aurat dan kemaluan. 

source: Andalas Adnan Photography
  
  Congrates to all my frieds and family members yang samada baru sahaja menjadi pasangan suami isteri ataupun yang akan mendirikan rumah tangga tidak lama lagi. 

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْنَكُمَا فِيْ خَيْرٍ
"Semoga Allah memberkatimu dan memberkati pernikahanmu, serta semoga Allah menyatukan kamu berdua dalam kebaikan" (Riwayat Abu Daud)

Good day peeps and salam...

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © Reincarnation