Brother & Sister

Bulatan Gumbira? Yang mana satu?

Ta'aruf (kenali), tafahum (fahami) dan takaful (penuhi). Baru-baru ni diri ni terperasan *sebenarnya dah lama dah* heee... tentang bulatan gumbira.  Mungkin gambar di atas boleh menggambarkan perbezaan dan menjawab beberapa persoalan kenapa bulatan gumbira bagi para gadis dan makcik-makcik lebih osem!

Sebab tulah ramai perempuan daripada lelaki yang buat bulatan gumbira kot? Hahaha... Mungkin... Orang laki ni kalau cakap pasal ego memang sampai bila-bila takkan settle tapi keperluan bagi seseorang itu untuk pentingkan brotherhood itu lebih bermakna daripada ego sendiri sebab hubungan itu terus ke hati. Kalau hati tak betul jangan harap la nak bentuk penggerak yang baik dan cool. Setiap orang ada kekurangannya dan jangan terlalu kecikkan scope bulatan gumbira kalau tak memang tak payah la buat. Wajib! Open up yourself! Ceritalah apa nak cita dan sharelah apa nak share. Nak malu apa? Kenapa? Tu tak sangka baik dengan Allah latuh...hahaha! 

Setiap Muslim itu bersaudara... semua ada masalah, berita gembira, ilmu, idea dan macam-macam lagi nak share tapi kalau attention tu jadi satu arah ja baik pergi dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus kat youtube ja, ala-ala PJJ (pendidikan jarak jauh). Jangan ingat kita dah berada di atas tak perlu nak dengar orang yang di bawah kadang-kadang orang bawah tu lagi hebat cuma sebab ego tak nak dengar or ambil ringan, mungkin otak dia otak engineer, kamu otak orang seni tak sama. Yang lebih teruk ada yang putus asa or makan hati sebab takda sesiapa nak dengar. 

Setiap orang berbeza cara approach dan hati. Dalam bulatan gumbira, approach or bagi isi secara general dulu sebab mungkin ada yang dah tahu dan ada yang tak tahu. Bila dah habis, approach la personal plak. Ada yang boleh  terima cepat dan ada yang lambat cuma jangan la stop. Kalau dia tak leh terima doa ler, minta petunjuk mungkin salah kita gak, cara kita tak sesuai dengan diri dia. Minta tolong rakan-rakan yang mungkin lebih rapat dengan dia untuk kenali dia, bukan susah pun ada mulut cakap, yer cakap. Jangan sampai, "Aku suruh cakap la bodoh kenapa engkau tak nak cakap?", dijawab, "Direktor suruh action bukan suruh cakap". Action speaks louder but to communicate you must speak!. 

Jangan terlalu cepat berikan tanggungjawab, tunaikan tanggungjawab kita dulu dan hak diorang baru kita leh mintak hak kita. Tanya boleh ka ambil tanggungjawab ni. Jangan bila dia tak boleh pergi or buat cakap plak kamu tak bersedia! Camna nak jadi murobbi ni? Ehem! Yeker? Hati kamu dengan hati dia di mata Allah kamu nampak ka? Yang penting bina hubungan tu dulu, ni tak, bond tak kuat lagi nak cepat ja bagi tanggungjawab. Tak pasal-pasal dalam hati orang tu cakap "Lu sapa? Boddo! *nada UAI*, heeee~ Nak bina hubungan memang ambil masa but we learn it through experience to make it faster. InsyaAllah. Tolong belai ego anak usrah anda dan tahu ambil hati diorang.

Mengumpat plak, nauzubillah!, hmmmm memang seperti memakan daging saudara sendiri tapi! Bila orang mengumpat kita di belakang bermakna diorang tak kenal kita or lebih buruk kita yang tak nak open ourselves to them, yer tak? Or mungkin asyik nak up ja takut orang nampak kelemahan kita. Keburukan tidak boleh ditunjukkan tapi kelemahan boleh!, Faham anak-anak? Bila orang mengumpat depan-depan (susah nak nampak) maknanya dia terima kita sebagai saudara sebab mak bapak kita sendiri cakap direct kelemahan kita, kadang-kadang ia jadi bahan jenaka yang membawa kebaikan so that kita ubah atau perbaiki. Senang cakap kalau orang tak mengumpat maknanya kita perfect, Rasulullah SAW is a perfect example but  only Allah is perfect. Simple! Jadi belajarlah daripada wanita mungkin sebab itulah dinikahi seorang wanita maka sempurnalah separuh agamamu, chewahhh! *erk....bukan suruh nikah sekarang tapi nak tunjukkan kehebatan wanita* Alright peeps! Enjoy your happy circle and wish you all good luck! 

Salam

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali Allah(agama allah), dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah kamu nikmat Allah kepada kamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah)yakni bermusuh-musuhan, maka Allah telah menjinakkan antara hati-hati kamu itu, lalu jadilah kamu itu dengan nikmat Allah orang-orang yang bersaudara". 
(Surah Ali 'Imran:161)

Rasulullah SAW bersabda: "Tidak sempurna iman seseorang dari kamu itu, sehingga ia berasa suka saudaranya medapat apa yang disukai untuk dirinya sendiri"
(HR Bukhari dan Muslim)


Enjoy this video clip

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © Reincarnation